ظهور مجدد طالبان در افغانستان
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

يك پايگاه خبري غربي در گزارشي با اشاره به ظهور مجدد طالبان در افغانستان نوشت كه نيروهاي آمريكايي و ناتو با توجه به ناآرامي‌هاي اخير حالت دفاعي را در اين كشور جنگ زده به خود گرفته‌اند.

خبرگزاري فرانسه روز سه شنبه‌ در گزارش خود نوشت: كارشناسان بر اين باورند كه حملات شبه نظاميان در شرق افغانستان نيروهاي آمريكايي و ناتو را در حالت دفاعي قرار داده است؛ منطقه‌اي كه شاهد افزايش چشمگير ناآرامي‌ها طي روزهاي اخير بوده است.

بر اساس اين گزارش، طي حملات اخير شبه‌نظاميان به نيروهاي آمريكايي در ولايت "كنر" در نزديكي مرز پاكستان 9 نظامي آمريكايي كشته شدند. اين حمله مرگبارترين حادثه براي نيروهاي آمريكايي از سال 2005 تاكنون به شمار مي‌رود.

گزارش فوق افزود: روند كنوني حكايت از اين دارد كه شبه نظاميان ظرفيت قابل ملاحظه‌اي براي انجام عمليات‌هاي ديگر دارند و اين در حالي است كه دولت جديد پاكستان نسبت به پناهگاه‌هاي شبه نظاميان در مناطق قبائلي در اين كشور بي اهميت است.

"بروس ريدل"، افسر سابق سيا و كارشناس كنوني موسُسه "بروكينگز" آمريكا در اين باره گفت: اين موضوع بسيار جدي است، چون در حال حاضر نيروهاي ناتو فشارهاي مضاعفي را متحمل مي‌شوند.

وي افزود: پيش از اين يك جبهه ناامن و آن هم در جنوب افغانستان وجود داشت. اما اکنون ما مي‌بينيم كه شرق اين كشور نيز شاهد درگيري‌هاي خونباري بوده است و اين روند، نيروهاي ناتو و آمريكايي را بيش از حد خسته كرده است.

بر اساس اين گزارش، با توجه به ناآرامي‌هاي فزاينده در افغانستان، پنتاگون به رغم وجود بسياري از مشكلات و محدوديت‌ها در عراق تصميم گرفته است تا تعداد نيروهاي خود در اين كشور را افزايش دهد. در همين زمينه يك کشتي هواپيما بر آمريكايي در خليج {فارس} به منظور پشتيباني از عمليات نظامي نيروهاي آمريكايي در افغانستان مستقر شده است.

در بخشي از اين گزارش آمده است: مايكل مولن، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا طي هفته گذشته ديداري سرزده با مقامات پاكستاني در اسلام آباد داشت تا رهبران اين كشور را وادار كند از گسيل شبه نظاميان به خاك افغانستان جلوگيري كنند.

مقامات آمريكايي كه پس از حمله به افغانستان با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم كرده‌اند و به جاي ايجاد ثبات و آرامش در اين كشور، زمينه گسترش و افزايش تروريسم و ناامني را فراهم كرده‌اند، مدعي هستند كه پاكستان در مقابله با تروريست‌ها در منطقه به ويژه در مناطق قبائلي خود كوتاهي مي‌كند.

كارشناسان سياسي معتقدند كه آمريكا با در پيش گرفتن بدرفتاري با زندانيان افغان و ادامه اشغالگري در افغانستان باعث افزايش نفرت مردمي و اشاعه بمب‌گذاري‌ها در سرتاسر افغانستان جنگ‌زده شده است.

ناظرين سياسي فوق بر اين نظرند كه آمريكايي‌ها با اتهام افكني عليه پاكستان قصد دارند شبه نظاميان طالبان و مقامات پاكستاني را عامل ناكامي‌ها و شكست خود در افغانستان معرفي كنند.

"حامد كرزي"، رئيس جمهور افغانستان و متحد نزديك آمريكايي‌ها نيز بارها پاكستان به ويژه سرويس اطلاعاتي اين كشور را به دخالت در امور داخلي افغانستان و ايجاد ناامني در اين كشور متهم كرده است.

وي روز دوشنبه طي سخناني مستقيماً سرويس اطلاعاتي پاكستان را به دست داشتن در انفجار انتحاري در مقابل ساختمان سفارت هند در كابل متهم كرد.

"ريدل سم برانن" كارشناس "مركز مطالعات راهبردي و بين الملل" آمريكا نيز اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه يك ناكامي بزرگ در ايجاد يك جبهه متحد متشكل از افغانستان، پاكستان و هند عليه شبه نظاميان حاصل شده است. نيروهاي آمريكايي و ناتو توان خود را براي تاثيرگذاري در روند كنوني در منطقه مرزي افغانستان با پاكستان از دست داده‌اند.

وي ادامه داد: تغيير شرايط جنگ در افغانستان به ويژه در شرق اين كشور، باعث كاهش حمايت‌ها از نيروهاي ناتو در افغانستان شده است. از طرفي امروز ما شاهد افزايش تعداد جواناني هستيم كه به نيروهاي قبائلي و شبه‌نظاميان در افغانستان مي‌پيوندند.

كارشناسان سياسي دليل گسترش اعضاي شبه نظاميان در افغانستان را عملكرد نيروهاي خارجي در اين كشور مي‌دانند كه بر اثر آن‌ شمار زيادي از مردم بيگناه افغان كشته شده‌اند.

در ادامه گزارش خبرگزاري فرانسه آمده است: حمله روز يكشنبه عليه نيروهاي آمريكايي صرفنظر از اينكه بسيار شديد و مهم بود، از يك جهت حائز اهميت بالايي است و آن اينكه شمار شبه‌نظامياني كه در اين حمله شركت كردند بسيار بالا بوده و اين حمله با سازماندهي مطلوبي صورت گرفت.

اين گزارش در ادامه به عمليات نيروهاي طالبان براي آزادسازي شبه نظاميان از زندان قندهار طي ماه گذشته و انفجار در مقابل سفارت هند در كابل طي هفته گذشته اشاره كرده و به نقل از ريدل نوشت: ما قطعا شاهد اين نكته هستيم كه طالبان از اشتباهات قبلي خود درس‌هاي بسياري را گرفته اند و هم اكنون تاكتيك‌هايي را بكار مي‌گيرد كه موارد مشابه آن در ناآرامي‌هاي عراق نيز مشاهده شده است.


July 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی